fredag, juni 20, 2008

EM dag 14

Kvartsfinal 2: Kroatien - Turkiet 1-1

En i mina ögon tråkig match, utan någon riktigt karaktär, mellan två lag som hellre försvarar sig väl och kontrar än spelar ett eget spel, det syntes inte minst på det oerhört kompakta kroatiska försvaret. Det borde dock ha varit 1-0 redan efter 18 minuter då Modric missade ett perfekt inlägg. 0-0 stod sig halvleken ut.

Den andra halvlekens första halvtimme missade jag eftersom det var smarrig midsommarfika just då men när jag kom tillbaka var spelet precis likadant som innan. Ett ständigt ställningskrig där båda lagen var rädda att förlora snarare än hungriga på att vinna. Srna hade i alla fall ett kanonskott som Rüstü gjorde en kanonräddning på. Andra anteckningar som jag har från den andra halvleken är: Olic springer som fan, Tancay spelar väldigt bra, den turkiske tränaren är störtskön, Turkiet vågar mer. Inget av de sakerna hjälpte dock särskilt mycket utan det stod 0-0 även efter full tid.

I förlängningen blev det som väntat lite mer öppet spel, vilket grundade sig mer i spelarnas trötthet än något annat. Rüstü gjorde en dundertabbe och alla trodde att det var klart, 1-0 till Kroatien. Men så, i den andra övertidsminuten gjorde Semih mycket snyggt 1-1 och det hela gick till straffar.

Jag undrar dock hur det är med övertid på övertiden. Jag har för mig att det inte ska vara det, oavsett vad som händer, jag får nog forska lite mer i det.

Knäckta utav Turkiets sena kvitteringsmål var det sedan inte konstigt att kroaterna inte klarade av att ladda om mentalt utan Turkiet vann som väntat straffläggningen. Sex liv kvar för Turkiet, det räcker till EM-guld det…