torsdag, juli 06, 2006

VM dag 23

Portugal - Frankrike
En match som började mycket bra men som dog i samma stund som Zidane gjorde 1-0 på straff. Straffen var rätt dömd men om ni inte delar min åsikt kan ni gå in på svt och titta. Där ser man tydligt att Carvalhos fot stör Henry när han ska sätta ner sin. Det är ingen solklar straff men ändock straff. Efter målet backade Frankrike hem och hade inget behov av att anfalla så länge Portugal var så uddlösa som de var. Det var nästan pinsamt dåligt spel från portugiserna som började anfalla med hela laget först när det var två övertidsminuter kvar. Hur de kunde vänta så länge är för mig ofattbart. Det verkade som om de hade gett upp trots att det var 20 minuter kvar av matchen. Därför tycker jag att det var rättvist att Frankrike vann. Om de vill vinna guld krävs de dock mycket bättre anfallsspel mot Italien som imponerat både defensivt och offensivt.

På lördag är det bronsmatch och den tror jag att Tyskland vinner tack vare det stöd de får från publiken. Finalen däremot vågar jag inte tippa, dels för att båda lagen är bra men lika mycket för att jag inte vet vilka jag hejar på. Hade ni frågat mig före VM hade jag sagt Frankrike men Italien har spelat mycket bra vilket tilltalar mitt fotbollshjärta mer än Frankrikes spel. Ska jag ändå gissa så tippar jag 2-1 till Italien. Toni gör 1-0 i första, Ribery 1-1 i andra och mot slutet forcerar Gattuso in avgörande 2-1, vad tror ni om det?