tisdag, juni 27, 2006

VM dag 18

Italien - Australien
Italien som egentligen bara spelat en bra halvlek hittills i VM mötte ett Australien som brukar springa sönder sina motståndare. Det började, för Italiens del, lite väl defensivt även om Toni hade några vassa chanser. Sedan blev Materazzi felaktigt utvisad vilket gjorde att Italien var tvungna att spela ännu defensivare. Det var förvisso en kapning med dubbarna före men den var inte värd ett rött kort. Tyvärr känner väl allt för många domare i detta VM att de måste vifta med korten vilket höll på att kosta Italien en plats i kvartsfinalen. Men en fruktansvärt orutinerad kapning av en australiensisk back i slutsekunderna gav Italien en straff. I TV4:s studio var Ola, Magnus och Hasse eniga om att det inte skulle vara straff men jag håller inte med. Backen ligger förvisso där redan innan Grosso faller och givetvis hjälper han till i fallet. Jag anser dock att backen genom att glidtackla lägger sig i Grossos väg varför det är rätt att det blev straff. Det spelar egentligen ingen roll om han ligger där lite innan Grosso kommer dit eller inte, han ligger i vägen för Grosso vilket gör att Grosso faller, alltså ska det vara straff.

När väl straffen skulle slås var det Totti som stegade fram till straffpunkten. Jag tror inte att många spelare hade velat vara i hans kläder där, då hela Italien antagligen redan tagit ut segern i förskott. Men Totti mötte förväntningarna och satte straffen otagbart för Schwarzer. Jag brukar inte vara något stort fan av Italien men den här gången tycker jag faktiskt att de förtjänade att vinna.

Schweiz - Ukraina
Två extremt defensiva lag med liknande spelidé möttes i en av VM:s tråkigaste matcher hittills. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här matchen förutom att den var tråkig och att det inte ens blev spännande på straffläggningen eftersom Schweiz spelare var värdelösa. Kände inte speciellt för något lag innan matchen så jag är ganska oberörd av resultatet. Ukraina kommer ändå åka ut mot Italien i kvarten.