söndag, juni 25, 2006

VM dag 17

England - Ecuador
En riktigt dålig match. England spelade dåligt men Ecuador spelade tyvärr ännu sämre. Jag tror inte att de skapade en enda vass målchans under hela matchen. Det gjorde väl inte England heller även om Rooney börjar komma igång ordentligt. Som tur är för England räcker det med en spelare som Beckham för att vinna en åttondelsfinal i VM mot ett blekt Ecuador. I kvarten blir det nog bye bye för engelsmännen mot ett Portugal som verkar ha fått ordning på försvarsspelet.

Portugal - Holland

Mest intensiva matchen jag har sett på väldigt länge. Den avnjöts till en smarrig paj som F bakat och det började bra med högt tempo och ett snyggt ledningsmål för Portugal. En del fula kapningar förekom men det får man räkna med i en åttondelsfinal mellan två lag som spelar ganska lika. Helvetet bröt väl lös först när Holland behöll bollen istället för att ge tillbaka den till Portugal efter att Ivanov blåst av på grund av att en spelare låg skadad. Då blev Deco förbannad och tacklade en holländare fult, och jag förstår honom. Portugal hade bollen innan och Holland borde ha spelat tillbaka den. I det ögonblicket satt jag bara och hoppades att Holland skulle förlora. Spelet, kapningarna och filmningarna är väl inte mycket mer att säga om. Båda lagen spelade fruktansvärt fult och filmade om vart annat. Klart att det blir svårt för domaren då men jag tycker att han skötte sig bra trots allt. Som Wernersson sa så följde han faktiskt regelboken och hur den är utformad kan inte han påverka. Nu blir det intressant hur Portugal klarar sig mot England. Jag tror att de vinner men då är risken stor att de får spela med en b-uppställning i semin eftersom halva laget har gula kort efter dagens match.