onsdag, juni 28, 2006

VM dag 19

Brasilien - Ghana
Än en gång var Brasilien inblandat i en ganska tråkig match med lågt tempo. Alla som såg matchen hörde säkert Glenns klockrena analys men jag kan dra den här ändå. Ghana bjöd Brasilien på alla tre målen genom att ligga oerhört högt med sin backlinje och försöka ställa de brasilianska spelarna offside. En förutsättning för det är dock att man har hård press på bollhållaren på mittfältet, annars kan han lätt slå lobbar över backlinjen som då är chanslös. Det var precis det som hände vilket resulterade i att Ronaldo och Ze Roberto kom helt fria från mittplan och lätt kunde rulla in bollen bakom Ghanas målvakt. Förutom det, samt Adrianos mål, var det inte mycket spring från de brasilianska spelarna. Adriano var förvisso offside när han gjorde sitt mål men han skulle ha haft en straff i ett tidigare skede så det jämnade ut sig till slut.

När det gäller Ghana förstår jag att de gått till åttondelsfinal men samtidigt var dagens match ganska talande för hur det sett ut hela turneringen. De spelar sig på ett fint sätt fram till straffområdeslinjen men sen är de för dåliga. Jag tror att de hade ett 20-tal lägen där ett topplag hade gjort ett antal mål men Ghana lyckades endast skapa två bra chanser. Alltså vann rätt lag men fortfarande har Brasilien bara stundtals visat vad de går för även om jag tror att de höjer sig ett snäpp i kvarten.


Spanien - Frankrike
En på förhand svårtippad match blev mycket riktigt väldigt jämn och tät. Frankrike höjde sig givetvis ett snäpp i jämförelse med hur de spelat i gruppspelet samtidigt som Spanien inte alls kom upp den fart och rörlighet de visat prov på tidigare. Om det beror på att motståndet där var avsevärt sämre låter jag vara osagt men Frankrike är ett mycket bättre lag än Saudiarabien, Tunisien och Ukraina så gruppspelet var kanske ingen vettig värdemätare för det spanska laget.

Det började i alla fall bra med ett straffmål i den första halvleken. Straffen tycker jag är helt rätt dömd. Visst hjälper den spanske spelaren till men Thuram trampar honom på båda hälarna så oavsett hur han ramlat så hade det varit straff. Sedan gör den spanska backlinjen lite samma misstag som Ghanas och ligger lite väl högt upp vilket ger Ribery fri väg mot Casillas. Därefter blir det ett ställningskrig där egentligen inget av lagen vågar riskera något bakåt, vilket resulterar i en ganska tråkig match fram till det att Henry får en frispark i en löpduell med Carles Puyol. Eftersom jag inte kan hitta reprisen av den situationen kan jag inte uttala mig om det var rätt eller fel, men min omedelbara reaktion var att det var frispark till Frankrike även om Puyol kanske inte förtjänade ett gult kort. På den efterföljande frisparken gör Vieira mål via Ramos ben. Hade inte han stått i vägen tror jag att Casillas hade tagit nicken eftersom bollen gick rakt mot honom. Men mål blev det vilket naturligtvis tvingade Spanien att flytta upp vilket gav Frankrike mer utrymma att kontra in 3-1. En jämn match som tyvärr inte var så underhållande som jag hade hoppats på. Nu blir det extremt spännande att se Brasilien-Frankrike i kvartsfinal. Jag tror att Brasilien lägger in högsta växeln och får revansch för VM-finalförlusten 1998.