Hyckleri
SVT propagerar med att man står för "fri television", ingen reklam eller annat trams.
Ändå sponsras OS-sändningarna av Bravida, e-on samt Teknikkonsulten ÅF. Jag vet inte vad SVT betecknar som reklam men jag har fått lära mig att programsponsring är ett sätt för företag att göra reklam utan att få den negativa stämpel över sig som vanlig "mellanprogramsreklam" medför.
Men det är fortfarande reklam.
11 Comments:
Det där är en sak som jag funderat på många gånger. Det är ju reklam i de reklamfria kanalerna! Det går inte att komma ifrån. Man borde fråga någon på SVT.
Det kostar en hel del att få tv-rättigheter till os. Och för att slippa höja din och min tv-avgift så tar man in sponsorer, inte reklam. Skulle SVT inte få visa filmer med produktplacering?
el mango - du är ju bra på att medla konflikter ;) så du kan väl dra iväg ett mejl till SVT och fråga.
marcus - visst är det så men då kan man inte säga att man är en reklamfri kanal. Sponsring är ju en typ av reklman.
Sedan är det ju klart att man inte kan ta bort alla filmer och program där det görs reklam för olika produkter. I alla idrottsevenemang har olika sponsorer reklam.
Det är mest programsponsringen jag reagerar mot.
Jag vet att du kan en del om det där men jag tror mig kunna en del också ;)
/K
Ja, Marcus om man sponsrar så gör man ju det för att få synas, vilket är lika med reklam. Sponsring som inte är reklam är sponsring som inte syns eller hörs på TV.
Får se vad jag kan göra på uppviglingsfronten. Tror dock att du ska vara lite mer aggressiv först för att nån på SVT ska lacka ur så pass så att det kan bli en konflikt.
Så grabbar, har mailat Cleas Elfsberg nu så vi får ett definitivt slut på diskussionen. Återkommer så fort han svarat.
"SVTs tittarombudsman tackar för ditt e-brev som kommer att läsas och
begrundas.
Gäller det repriser eller frågor riktade till programredaktioner kommer
ditt mejl att vidarebefordras till rätt mottagare.
mvh
Claes Elfsberg"
Får väl se om det kommer något mer senare...
el mango & marcus - jag är väl inte direkt ute efter att reta upp någon men det kan vara intressant att höra vad de betecknar programsponsringen som.
För som el mango säger, om de medvetet visar det är det samma sak som reklam. Speciellt om de får pengar för det, vilket jag antar att de får.
/K
Äntligen svar, tolka det som ni vill.
Hej, Marcus och tack för ditt mejl.
-----------------------------------
Reglerna för hur sponsormeddelanden får se ut är tydliga. I stora drag ser det ut så här:
Begränsning i exponeringstid (x antal sekunder per skylt.). Skyltarna får inte vara "rörliga" och ska visa företagslogga (ej produkter).
Om detta kan man ha olika åsikter, men i samband med sportsändningar kan SVT visa sponsorskyltar före och efter programmen. Du kan se det i fler sportsändningar än i OS.
Dessa sponsormeddelanden är ett undantag i Sändningstillståndet (beslutat i Sveriges riksdag).
Skyltarna ger SVT en intäkt, tänkt att ge SVT bättre ekonomiska förutsättningar att kunna köpa in rättigheter att visa sportevenemang för den breda TV-publiken.
Mvh
/Peter
--------------------------------------
Peter Larsson
bitr. SVT-ombudsman
svt-ombudsmannen@svt.se
08 - 784 30 00
--------------------------------------
marcus - tackar. De skiver;
"Skyltarna ger SVT en intäkt, tänkt att ge SVT bättre ekonomiska förutsättningar att kunna köpa in rättigheter att visa sportevenemang för den breda TV-publiken."
Och jag som trodde att det var det som var reklam, men SVT kanske har en egen ordlista, specialanpassad för deras "reklamfria" verksamhet.
/K
marcus - kan jag få adressen till den du fick mejlet av, skulle vara kul att utveckla diskussionen lite :)
/K
Skicka en kommentar
<< Home