onsdag, februari 01, 2006

Slipade

I gårdagens rapport intervjuades Göran Persson med anledning av SSU-ordföranden Anna Sjödins utspel på krogen Crazy Horse.

I vanliga fall blir jag tokig på hur politiker aldrig svarar direkt på en fråga. De slingrar sig alltid och får en massa rappakalja att låta som något vettigt. Igår var jag dock mest imponerad. Det är ganska självklart att Göran inte kommer uttala sig så länge polisutredningen inte är färdig och så länge ingen dom fallit. Det var därför grymt imponerande att höra hur han lyckads slingra sig ur varje fråga han fick på ett ruskigt rutinerat sätt.

Samtidigt som jag var imponerad fick jag en lite kuslig känsla i kroppen, jag vet inte varför men det har nog att göra med att politiker, i mina ögon, bara är duktiga på att snacka skit varför det känns skrämmande att de har såpass mycket makt som de har.

En annan sak slog mig när jag tittade på Drömsamhället på SVT i måndags.

De hade samlat en liberal och en socialdemokrat som skulle diskutera för- och nackdelar med en eventuell privatisering av bland annat sjukvården. Det var alltså två personer som diskuterade, ändå envisades den ena personen med att använda den andres fullständiga namn när hon tilltalade honom. Jag är väl medveten om att detta är ett trick för att tydligt betona vem man riktar sin kritik mot men det låter extremt töntigt när detta sker mellan två personer.

- Du Förnamn Efternamn tycker alltså att...

Men sån är politiken antar jag, mycket snack och lite verkstad.

9 Comments:

Blogger Thérèse said...

Jag blir vansinnig på politikersnack när dom maler på i timmar utan att svara på frågor eller säga nåt konkret. gör ju inte så man blir direkt sugen att rösta på den ena eller den andra kanidaten

torsdag, 02 februari, 2006  
Blogger lisa said...

hmmm... man kanske skulle börja använda det där tricket med för och efternamn lite privat? Skulle kunna bli riktigt konstigt...

torsdag, 02 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ja Krzys, han har förmodigen blivit medietränad av eliten på JMG Göteborg.
Ses på beachvolleyn imorgon!

torsdag, 02 februari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

therese - verkligen inte, det är som med alla "dueller" mellan göran persson och fredrik reinfeld, fredrik maler på om skatter medan göran hänvisar till hur bra det var på den tiden han var finansminister. Blablabla

lisa - javisst, varför inte tala med varandra i tredje person hela tiden, skulle låta väldigt komiskt för utomstående ;)

marcus - hehe, så du menar att du kommer snacka så om några år, då blir jag nog tyvärr tvungen att avsluta vår vänskap...
Japp det ska blir kul, har fotboll ikväll men ju mer desto bättre, har du fått tag i några fler förresten?


/K

torsdag, 02 februari, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag känner igen det där med att använda både för- och efternamn från filmer, ofta där frun ger maken en åthutning.

Carl Bildts specialitet var annars att kalla reportrarna vid förnamn, troligtvis av djupt manipulativa skäl.

torsdag, 02 februari, 2006  
Blogger Pär Gustafsson said...

Tror inte att det är en enkel nöt att knäcka. Jag har själv svårt att vara svart eller vit i alla frågor och när väl en politiker är tydlig, hörs det alltid röster om populism...svår balansgång det där.

Fast vi ska nog vara glada att våra politiker inte låter som elitidrottstränare eller för den delen giganten Göran Zackrisson...då hade det var svårt att välja:)

lördag, 04 februari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

el mango - hehe, ja carl bildt var en trevlig prick, dessvärre lite för min tid.

pär - ja det kanske är ett av de stora porblemen inom politiken. Man måste ha en åsikt i allt, har man inte det försöker man slingra sig. För det lär inte finnas någon politiker som brinner för alla frågor och därmerd har en klar åsikt i dem.

/K

söndag, 05 februari, 2006  
Blogger Emelie said...

Härskartekniker är alltid trevliga.. Det är nästan uteslutande politiker på högerflanken som använder dem.

tisdag, 07 februari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

emelie - det vet jag inte om jag hålla med om, i det här fallet var det faktiskt socialdemokraten som tilltalade den andre med för- och efternamn. Tycker det är svårt att säga att endast ena sidan gör såhär.

/K

tisdag, 07 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home