fredag, juni 16, 2006

VM dag 7

Ecuador - Costa Rica
En ganska underhållande match. Ecuador imponerar allt mer med sitt stabila försvarsspel och fina anfallsspel. Costa Rica är ute ur turneringen, liksom Polen, men det ska bli mycket spännande att se matchen Ecuador - Tyskland. Jag tror det kan bli ett kryss med tanke på att Ecuador är snäppet vassare än Polen som ju stod emot tyskarnas offensiv i 91 minuter.

England - Trinidad och Tobago
Liksom Sverige skapade England en hel del chanser utan att få in bollen i mål. Men till skillnad från Sverige stressade inte engelsmännen upp sig utan spelade på och fick så småningom utdelning. Två snygga mål av en som förtjänade det och en som inte gjorde det. Peter Crouch sprang rätt hela matchen och var riktigt nära några gånger. Steven Gerrard däremot var helt osynlig ända fram till målet. Men jag antar att det räcker, har man en sådan bössa behöver man inte förta sig utan man kan dunka dit bollen med några minuter kvar. Intressant att notera är att David Beckham assisterat till alla Englands mål hittills.

Sverige - Paraguay
Behöver jag säga något? Jag skulle kunna skriva en lång utläggning med massor av superlativ men jag överlåter det till kvällstidningarna, det är något de klarar alldeles utmärkt. Jag hoppas bara att alla hade en lika trevlig kväll som jag och att ni vaknar upp hesa imorgon. Det kommer i alla fall jag och alla andra som såg matchen på Palladium att göra.

Det blir en riktig rysare den 20 juni. Först spelar Ecuador mot Tyskland om segern i grupp A. Därefter spelar Paraguay mot Trinidad och Tobago i en match som avgör om Sverige behöver ta poäng mot England eller inte, för att gå vidare. Vinner T & T har de 4 poäng, lika många som Sverige. Om Sverige då förlorar mot England med för många mål går T & T vidare på bättre målskillnad. Eftersom Paraguay endast har äran att spela om tror jag att T & T vinner den matchen, vilket innebär att Sverige måste ta minst en poäng mot England. En annan aspekt är om Paraguay vinner. Då är både England och Sverige klara för åttondelsfinal. Men då får man fundera på vilket lag vi vill möta i åttondelen, Ecuador eller Tyskland. Om Tyskland vinner gruppen gäller det att slå England medan om Ecuador vinner så räcker det att komma två. För ett laddat Tyskland på hemmaplan vill vi inte möta.

Tack för idag, slut för idag.