lördag, juni 10, 2006

VM dag 1

Ja då var festen äntligen igång. Efter fyra års längtan är det åter dags för världens bästa fotbollsspelare att göra upp om den finaste bucklan av de alla. Förhoppningarna är givetvis på topp och den första speldagen bjöd på lite gott och blandat.

Match 1: Tyskland - Costa Rica
Ett tyskland som känns lika tråkigt som alltid presterade förvånansvärt bra fotboll. Jag har väl ingen stenkoll på laget men det jag såg bådade gott. Bra rörelse i spelet, bra individuellt skickliga spelare och ett par kanonskyttar. Det enda man kan klaga på är väl mittförsvararna som såg ut som två korplagsspelare med lätt bakfylla. De visade inte prov på något försvarsspel som kan leda fram till vm-final, som för fyra år sedan, men man ska aldrig räkna bort tyskarna. De spelar sällan vackert men lyckas ändå allt som oftast ta sig långt i turneringarna. Nu var väl förvisso inte Costa Rica någon rättvis värdemätare men mitt tips är ändå att de vinner gruppen. Något som innebär att de blir Sveriges åttondelsmotståndare om vi kommer två i vår grupp.

Match 2: Polen - Ecuador
En match som började i bra tempo, kändes det som. Tyvärr berodde illusionen på att det var så kallad hawaiifotboll. Inget av lagen hade något organiserat spel utan det var mest en massa tjongande fram och tillbaka. Ecuador var ruskigt effektiva och lyckades göra två mål på tre målchanser. Dessutom var försvarsspelet ganska bra vilket kan räcka till andraplatsen i gruppen. Desto mer besviken var jag på Polen. Maken till fantasilöst spel har jag inte sett på länge. Alla bollar gick från backlinjen till anfallarna, oftast via långbollar. Tyvärr var de polska anfallarna dåliga på att suga åt sig bollarna så det blev att chanserna oftast rann ut i sanden. De sista 20 minuterna satt vi och försökte påverka spelarna genom att skrika till dem. Jag kan sorgset meddela att det inte hjälpte. Istället för att låta mittfältarna bygga upp anfallen spelade de hem till backarna hela tiden. De skulle behöva någon som kan ta tag i bollen på mitten, vända upp och leverera avgörande passningar. En Zidanetyp. Fixar de inte det innan nästa match är det dowidzenia för polackerna. Hur mycket det än svider å säga det.

Dags å sova nu så jag orkar med att kolla på fotboll mellan 15-23 imon, jag längtar redan.