lördag, juni 10, 2006

VM dag 2

England - Paraguay
England har alltid ett grymt lag men det är sällan de lyckas nå hela vägen till guldet. Årets lag är inget undantag. De har världsspelare på varje position men ändå övertygade inte spelet i dagens match. Beckham slog bort fler bollar på 90 minuter än han gjort de senaste 10 matcherna och Gerrard och Lampard var väldigt osynliga. Givetvis spelar premiärnerverna en stor roll och jag tror fortfarande att de vinner gruppen.

Trinidad och Tobago – Sverige
Ja vad säger man, jag vill inte använda ordet fiasko som vissa andra, för så dåliga var vi inte men det var tyvärr inte tillräckligt bra. Vi skapade trots allt många kvalificerade målchanser och det är bara att instämma med Zlatan, deras målvakt gjorde en kanonmatch. Men självklart finns det massa saker att förbättra. För det första tycker jag att både Källström och Svensson ska vara inne på plan. Wilhelmsson var förvisso bra idag men så länge alla håller på och jämför dem så blir de för pressade för att prestera. Visst kan man tycka att de ska klara den pressen men som det är nu så är det upp till bevis varje sekund den ene spelar och inte den andre. Det blir en onödig konkurrens som gör att de måste prestera för att inte bli petade och som fotbollsspelare är det viktigt att känna en trygghet. Då slappnar man av på planen och spelar mycket bättre. Att hela tiden ha i bakhuvudet att om man inte gör bra ifrån sig så kommer den andre in är inte bra. Sedan kan det väl tilläggas att Olof Mellberg INTE ska sköta uppspelen. Han slår ALLTID långbollar och det vill vi inte ha, så låt någon innermittfältare sköta det jobbet i fortsättningen, okej Olof?!

Argentina-Elfenbenskusten
Jag måste erkänna att jag innan matchen inte hade stenkoll på Argentinas lag. Jag visste att de hade grymma spelare men inte att de var så bra. Med spelare som Riquelme, Sorin, Alaya, Crespo och Saviola tror jag att det blir en sydamerikansk final mellan de två giganterna. För Brasilien är sedan länge självskrivna. Om vi ser till dagens match började det bra. Fint passningsspel och bra rörelse. Ett mycket fint mål och en Riquelme i kanonform. Tyvärr fortsatte det inte riktigt lika bra i den andra halvleken. På italienskt vis började Argentina försvara sin ledning vilket kunde ha slutat riktigt illa mot ett överraskande bra Elfenbenskusten. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen i gruppen men jag tror ändå att de blir Argentina och Holland som går vidare till nästa omgång.


Over and out