tisdag, juni 13, 2006

VM dag 4

Skrev lite fel i gårdagens inlägg. Frankrike och Brasilien spelar ju inte förrän imorgon. Men nu till dagens matcher.

Australien - Japan
Eftersom Brasilien och Kroatien är övriga motståndare i den här gruppen var det här en måstematch för båda lagen. Inget lag räknar troligtvis med att vinna mot Brasilien vilket kommer att ge Brasilien 9 poäng. Därefter är väl Kroatien favorit men det laget som vann den här matchen har fortfarande en chans medan förlorarna troligtvis kan packa sina väskor redan nu. Mycket riktigt märktes det att det var en måstematch för båda lagen. Ganska offensivt spel och en hel del chanser. Australien var väl de som var bäst i den första halvleken varför det var lite snöpligt när Japan gjorde 1-0. Dock tycker jag att målet var helt rätt. Visst kan man hävda att japanen sprang in i Schwarzer och att det därmed borde ha varit frispark men som gammal försvarare tycker jag att fördelsregeln för målvakten, och i många fall även försvararna, är lite löjlig. Varför ska målvakten vara så helig. Visst ska man inte hindra honom medvetet men i det här fallet var faktiskt de båda japanerna och de australiensiska backarna på väg mot bollen långt innan Schwarzer var det. Det var helt enkelt klantigt av Schwarzer att inte se det och bara ställa sig mitt i vägen. En liten målvaktstavla kan man säga.

Den andra halvleken såg jag bara bitar av men det var en fantastisk återhämtning australiensarna stod för. Rättvis också i mitt tycke eftersom japanerna spelade ganska tråkigt och uddlöst. En rättvis seger helt enkelt, även om den måste kännas grymt sur för japanerna.

USA - Tjeckien
Eftersom jag spelade fotbollsmatch själv såg jag bara de första 30 minuterna av den här matchen. Av det jag såg kan jag konstatera att det var synd att Jan Koller blev skadad eftersom han är ett grymt anfallsvapen för Tjeckien, alltid farlig i boxen. Sedan hade väl Tjeckien lite tur på Vidukas skott men sett över hela matchen var Tjeckiens seger rättvis, har jag förstått.

Italien - Ghana
Jag har aldrig några förväntningar på Italien eftersom jag tycker att de spelar tråkfotboll så fort de tagit ledningen, och Ghana visste jag ingenting om innan den här matchen. Jag kan dock konstatera att den första halvleken var den klart bästa i VM så här långt. Två spelskickliga lag som spelade mycket på ett tillslag, löpte mycket och var mycket kontringsvilliga. Tyvärr för matchen fick Italien sitt sedvanliga mål, mycket snyggt och rättvist för övrigt, vilket enligt mallen innebar att laget backade hem mycket mer i den andra halvleken. Det var dock aldrig riktigt nära att straffa sig utan man lyckades till och med göra 2-0. Italien blir farligt om de spelar som de gjorde i den första halvleken och om Cannavaro spelar så sjukt bra försvarsspel som han presterade idag.

Imorgon är det Frankrike och Brasilien, äntligen. Missa inte det.