söndag, juni 18, 2006

VM dag 10

Japan - Kroatien
En medioker match. Kroatien missade en straff och hade skamligt dålig skärpa i passningarna sista 15 minuterna, annars hade de lätt kunnat göra åtminstone ett mål mot ett helt slutkört Japan. Värmen spelade naturligtvis in men bra fotbollsspelare har tillräckligt bra psyke för att kunna koncentrera sig när de är som tröttast. Resultatet innebär att Kroatien har en chans att gå vidare om de slår Australien, något jag dock inte tror att de gör. Japan måste slå Brasilien och även om brassarna inte imponerat är de faktiskt klara för åttondelen. Det kan förvisso innebära att de vilar många av stjärnorna och spelar med b-laget men jag tror att det skulle ha en positiv effekt för deras spel eftersom avbytarna ofta vill bevisa att de duger.

Brasilien - Australien

Brasilien imponerar fortfarande inte. Vissa säger att de går på sparlåga och gör vad som krävs, men klarar de inte av att spela ut Australien eller Kroatien blir det väldigt svårt att ställa om till finalspelet. Australien gjorde återigen en väldigt bra match och jag tror, och hoppas att de slår Kroatien i sista matchen och går vidare. Det förtjänar de med sitt fina spel. När man jämför Brasiliens spel med Argentinas märker man att stjärnorna tar allt för mycket plats i Brasiliens lag. Det är okej att allt ska gå genom Ronaldinho, på liknande sätt går allt genom Riquelme i Argentina, men den stora skillnaden är att Riquelme spelar på ett eller två tillslag och därmed får tempo i spelet medan Ronaldinho börjar likna Christiano Ronaldo och Figo allt mer, som bara stannar upp spelet när de får bollen. Jag tippade ju Brasilien som finallag tidigare men nu vet jag inte vad jag ska tippa. De har inte spelat bra men det har nästan inga andra topplag heller. Undantagen är givetvis suveräna Argentina, Spanien samt Italien i deras första halvlek mot Ghana. Men Brasilien är alltid Brasilien och det skulle förvåna mig om de inte gick långt i turneringen.

Frankrike - Sydkorea
Frankrike var bra första 10 minuterna, sedan var det nästan som vanligt. Det vill säga orörligt och uddlöst. Tyvärr spelade Sydkorea också dåligt varför det blev ännu en tråkig match med Frankrike inblandat. Sydkorea lyckades kvittera mot slutet vilket sätter Frankrike i en jobbig sits. Jag tror förvisso att de vinner mot Togo men om Sydkorea vinner mot Schweiz får de 6 poäng samtidigt som Frankrike bara får 5. Då får de möta ettan i grupp H vilka troligen blir Spanien om de spelar lika bra som i första matchen. Och där tror jag att Frankrike kan få problem med sitt orörliga spel mot ett mycket rörligt spelande Spanien. Fast det är alltid svårt att förutspå. Storlagen brukar ju ofta spela bättre mot bättre motstånd så det kanske kvittar.

Och så måste jag ta upp två saker till som jag stör mig på. Det första är sättet på vilket frankrikes coach, Raymond Domenech, coachar sitt lag. Jag tror inte att det enbart är spelarnas fel att de spelar så dåligt utan det handlar även om de signaler som Domenech sänder ut till dem när han ställer upp ett så defensivt lag. Jag kan för allt i världen inte förstå varför han kör med en fyrbackslinje, fem mittfältare och endast en forward. Han har två av världens bästa mittbackar i Thuram och Gallas, då behöver han väl inte ha två defensiva mittfältare i Vieira och Makelele. Visst, båda är bland världens bästa defensiva mittfältare men vad det franska laget behöver är fler anfallsspelare, inte fler försvarsspelare. Därför tycker jag att han borde ta ut en av dem och sätta in Trezeguet på topp med Henry istället. Att bänka en av världens bästa boxspelare är för f*n helt obegripligt för mig.

Den andra saken jag stör mig på är hur det kan blir tre minuters tilläggstid varje gång i den andra halvleken. Idag till exempel genomförde båda lagen tre byten plus att minst två minuter gick när en av Sydkoreas backar fick kramp mot slutet av matchen. Det är helt klart något som stinker, jag vet bara inte vad.