måndag, juni 19, 2006

Saknaden är total

När jag satt och mumsade i mig en isglass i den strålande solen häromdagen kom jag att tänka på alla fina glassorter som försvunnit från marknaden. Jag ska därför lista några favoriter som inte längre finns att avnjuta.

Bubbel-pop
Vaniljglass överdragen med en gul hinna som jag inte riktigt minns hur den smakade. Det fina med den här glassen var att pinnen var ett tuggummi som kunde avnjutas när glassen var uppäten. Helt perfekt för en brunbränd fyraåring. Tyvärr försvann den inför min femte sommar, det vill säga 1988.

Coolbits
1996 kom GB på den fantastiska idén att sälja små glassbitar i påse. Det var 7-8 små isglassbitar som smakade helt underbart och som var smart förpackade i en liten påse. Till mitt stora förtret försvann de redan 1998, jag skulle ge mycket för en påse coolbits kan jag lova.

Solero-shots
Kom 1999 och bestod av små gröna iskulor förpackade i en liten avlång plastförpackning. De räckte hur länge som helst, smakade underbart svalkande och kletade aldrig. Orkade man inte käka upp allt var det bara att ställa in den i frysen alternativt låta kulorna smälta och sedan dricka upp härligheten. Inför glassäsongen 2002 byttes de gröna kulorna ut mot gula och det var början till slutet för Solero-shotsen. 2003 kom de i lila utförande och inför 2004 var de borta.

Tutti-Frutti
Det här var inte en GB-glass utan en Glassbilenglass. Det var en isglass som bestod av två smaker, tutti och frutti. Den ena smaken var gul och den andra röd. Den nedre halvan av glassen var röd och den röda smaken fortsatte även upp i toppen. På den övre halvan var den dock täckt med den gula färgen så när man käkade den så åt man först försiktigt upp det övre lagret varpå man hugg in i det andra. Osäker på när den här glassen försvann men det måste ha varit minst 4-5 år sedan.

Spirello
Den får vara med för att det troligen är GB:s dummaste glassidé hittills. En blandning av isglass och vanlig glass som tillsammans smakade mycket obehagligt. 1998 bytte GB namn på den till Twister. Det är faktiskt en gåta hur den fortfarande kan finnas kvar på marknaden, helt ofattbart faktiskt. Jag antar att det beror på att den ser så rolig och färgglad ut varför alla småbarn vill ha den.

Calippo
Calippo cola, finns det en mer klassisk barn-kladd-glass, skulle inte tro det va. När man tänker efter var det ett helvete att äta den. Först fick man frysa händerna av sig, eller låren om man, liksom jag, valde att värma den där. När man väl lyckats få den tillräckligt varm fick man ändå frysa om händerna under de 30 minuter som det tog att käka upp den. Hur som helst valde GB av någon anledning att ta bort den från marknaden 2002 och istället ha kvar en päronvariant. Det säger dock sig självt att det är en dum idé. Jag antar att det kom alldeles för mycket upprörda röster från alla småbarnsföräldrar för inför årets säsong är den tillbaka igen.

Piggelin
Den finns fortfarande kvar men nu kostar den hutlösa 8 kronor, eller något sådant. I min ungdom kostade den 4 kronor. Ett perfekt pris. För en femma fick man en piggelin samt två turtlestuggummin med klistermärken i, alternativt 10 harpluttar. Det var tider det.


Ska bara tillägga att jag fått alla bilder och årtal från GB:s hemsida. Annars hade jag blivit lite rädd för mig själv faktiskt.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du har glömt en storfavorit. X15 som kom 1980 och kostade 1:50. Den byttes senare ut mot X17 och försvann omkring 1989. Det är en glass jag fortfarande saknar. En isglass med tre olika smaker. Vad kan bli bättre?

tisdag, 20 juni, 2006  
Blogger Marcus said...

O Duffy får man inte glömma! kanske e samma sak som X15?

torsdag, 22 juni, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

dorro - Ja tre smaker e aldrig fel, ta tex den där rallyglassen man alltid fick på dagis, mums. Sedan har jag, av naturliga skäl, lite svårt att minnas X15 och X17 men namnen var hur som helst väldigt töntiga.

marcus - Vad är Duffy, aldrig hört talas om?

/K

torsdag, 22 juni, 2006  
Anonymous Maria said...

Jag gillar faktiskt twister, även i vuxna dagar, folk har väl olika smak :) Saknar coolbits och soleroshots lite, nu när jag tänker tillbaka.. Och soleroshots ska smaka lime, inget annat!! ;)

söndag, 21 mars, 2010  
Blogger Mjukispolacken said...

Twister alltså, fy vad äckligt. Men om du gillar den är det ju bra :-)

/K

torsdag, 08 april, 2010  
Anonymous Anonym said...

Detta saknar man inte lite!
Nu förtiden är glassarna marknadsföring som high school musical glassar (!?)

tisdag, 18 maj, 2010  
Blogger HjAa said...

Cool bits! Jaa!! Men Twister är ju supergod!

måndag, 11 juli, 2011  

Skicka en kommentar

<< Home