lördag, januari 14, 2006

Göra stan

Som jag nämnt på fotobloggen spenderades torsdagen på stan. Det hände egentligen inget särskilt förutom två saker som jag tänker beröra. Den första här och nu.

När jag stod och väntade på D vid Brunnsparken såg jag den här Faktumförsäljaren. - I alla marknadsföringskurser tjatas det om att man måste differentiera sig på något sätt - jag undrar om inte han hade läst någon av mina läroböcker för ungefär varannan minut tricksade han upp bollen på foten, därefter tricksade han upp den på nacken, där den fick ligga några sekunder innan han tog ner den snygg på foten igen.

Nu undrar ni givetvis om hans marknadsföringsstrategi fungerade? Svaret är: Ja, det fungerade alldeles utmärkt. Jag vet inte om det berodde på tricksandet men jag misstänker det.
Under de 10 minuter jag stod och iakttog honom sålde han säkert fem tidningar.


Imponerande tycker jag.