måndag, januari 09, 2006

Sponsoravtal tack!

"De svenska fotbollsdamerna är för dåligt tränade".

Detta är, i mitt tycke, den hetaste fotbollsnyheten för tillfället eftersom damerna i många år klagat på att de inte får samma privilegier som männen. Oräkneliga är de kvinnor som gormat för att fotbollsdamerna ska ha samma rättigheter och samma medieutrymme som herrarna. Vad dessa personer inte verkar bry sig om är att damerna faktiskt ÄR sämre än herrarna. Då menar jag inte att de är sämre än herrarna om de skulle spela en match mot dem, det är självklart, utan att de är dåliga fotbollsspelare.

Det hade varit en sak om de var lika bra som den brasilianska stjärnan Martha, men det är de inte.

Det är ofta skrattretande att sitta och titta på damfotboll på tv. Tempot, passningsspelet, skotten och framförallt målvaktsspelet är oftare än sällan löjligt dåligt. Jag kan verkligen inte förstå hur dessa personer, på fullt allvar, kan begära allt som männen får. Har de noll självinsikt eller vad är det frågan om. Ofta har jag tänkt att jag själv skulle platsa i damallsvenskan om det inte vore för att de är mycket bättre fysiskt tränade än jag.

Men nu har det alltså bevisats en gång för alla att de inte är det.

Nu ska ni inte missförstå mig och tro att jag är en mansgris som hatar damidrott och tycker att kvinnor ska vara hemma och ta hand om barn. Men det måste finnas gränser för jämställdheten. Naturligtvis ska kvinnor ha samma rättigheter som männen i sporter (för nu snackar jag sport) där de är bra, som skidåkning, tennis, friidrott, golf mm. Men är man dåliga inom en viss sport kan man inte begära att man ska få samma privilegier som männen.

Det är ju som om jag skulle begära sponsoravtal med Reebok bara för att Carolina Klüft har det.

Jämställdhet är bra men det får inte övergå i dumdristighet.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nämen usch, nu blir jag upprörd!
Kanske skulle damerna kunna bli bättre om de hade samma möjligheter som herrarna. jag håller med deras fotbollsspel är inte lika bra men det kan nog bli bättre om de får chansen och något mer uppmärksamhet.

tisdag, 10 januari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Jag tror inte tv-uppmärksamhet hjälper ett dugg. Det har visats massa damfotboll i tv de senaste åren. SVT och TV4 sänder nästan lika mycket damfotboll som herrfotboll.

Däremot har du rätt i att det skulle behövas mer pengar till sporten så att damerna kan satsa helhjärtat på fotbollen och slippa ha ett jobb vid sidan av. Det kräver dock att de blir bättre, fast för det krävs det pengar osv. Moment 22.

Jag har ingen lösning på problemet men jag tror att de ska koncentrera sig mer på att utveckla sig som fotbollsspelare än att gnälla. Det finns massor av grymma herrfotbollsspelare som haft mycket värre förhållanden än vad damerna har. Men istället för att gnälla har de kämpat på och tillslut lyckats.

/K

tisdag, 10 januari, 2006  
Blogger mikebike said...

mohahahahahaaaa.... detta inlägget måste vara stötande;)

det är omöjligt för damerna att kunna bli lika bra om de inte får cash så att de kan leva helt på fotbollen. många av dem jobbar ju med vanliga jobb till 75%. svårt att kunna utveckla sig som fotbollsspelare på samma sätt som männen som kan lägga 100% på bollen.

däremot håller jag med om uppmärksamheten. den kommer med skickligheten... men för att de ska kunna bli lika skickliga så... ja du fattar.

tisdag, 10 januari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Damerna kommer aldrig bli lika bra som männen, no offence men så är det. Det handlar om att de behöver bli bättre helt enkelt.
Om jag som har spelat i div 6 tycker det är skrattretande att titta på damfotboll har det gått snett någonstans. För nu snackar jag inte om att de är sämre än männen utan deras spela är ofta jättedålig.

Inte taktiskt sett men tekniskt sett. Jag vet inte om detta har med talang att göra men jag är helt säker på att det inte bara handlar om träning.

Jag har exempelvis aldrig tränat mer än 3 ggr i veckan...

Jag har ingen lösning på problemet, jag bara konstaterar fakta.

/K

tisdag, 10 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Självklart är det träning och engagemnag som gör en bra men jag tycker ändå inte att man måste hoppa på de stackars damerna så. Det är "tråkiga" killar som gör att kvinnosporten har så dålig status. Vilket OS var det som hockeytjejerna gjorde klart bättre ifrån sig. Killarna fick allt betalt medan tjejerna till och med fick betala för resan. Usch! Mansdominerat tycker jag och det kommer från en tjej som absolut inte anser sig vara feminist. Tycker illa om diskussioner som handlar om jämställdhet.

tisdag, 10 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Självklart är det träning och engagemnag som gör en bra men jag tycker ändå inte att man måste hoppa på de stackars damerna så. Det är "tråkiga" killar som gör att kvinnosporten har så dålig status. Vilket OS var det som hockeytjejerna gjorde klart bättre ifrån sig. Killarna fick allt betalt medan tjejerna till och med fick betala för resan. Usch! Mansdominerat tycker jag och det kommer från en tjej som absolut inte anser sig vara feminist. Tycker illa om diskussioner som handlar om jämställdhet.

tisdag, 10 januari, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Jag vet inte om jag går under rubriken "tråkig kille" nu men nu snackar jag bara om fotboll eftersom jag anser mig veta något om den sporten. Hur det är med andra sporter vågar jag inte uttala mig om.

Jag håller med dig när det gäller hockey. Hockeyspelare är sjukt överbetalda och det svenska herrlandslaget har inte presterat något på åratal.

Kom dock att tänka på en bra förklaring till att damerna är dåliga.
Förr (10-20 å sedan) var det nog ganska ovanligt att tjejer spelade fotboll när de var små, medan nästan alla killar gjorde det. Kanske är det därför de damfotbollsspelare som är runt 30 år är dåliga. De började säkert inte spela fotboll föränn de var runt 15 år och då kan man aldrig bli lika bra som de som tränat sedan de var 7. Det är under dessa första år man "får det i blodet". Det går aldrig att bli lika bra som en som alltid tränat fotboll om man ligger 8 år efter.

Jag har träffat jättemånga duktiga fotbollstjejer och jag tror att nästa generation kommer vara mycket bättre. Numera börjar ju även väldigt många tjejer spela fotboll när de är 7.

/K

tisdag, 10 januari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home