måndag, oktober 31, 2005

G- = G+

Jag blir så jävla trött. Det har hänt igen.

Eftersom min engelskakurs är slut hade jag ett kort samtal med min lärare för att få reda på mitt betyg. Jag var ganska säker på att jag skulle få ett VG, men icke. När jag kommer in i hans rum ser jag direkt en lapp på skrivbordet där det står G+. Det visar sig, som jag befarat, vara mitt betyg. Han förklarar varför han vill sätta detta djävulska betyg och frågar därefter om jag har några invändningar. Jag säger att jag hade hoppats på ett VG och motiverar det med att jag har bra uttal och ordförråd (vilket kursen kräver), något även han belyst. Han säger att han ska kolla igenom sina anteckningar en gång till.
Det visar sig att han på samtliga papper noterat mest positiva saker, med undantag för något grammatiskt fel. Jag säger att han kan sätta ett VG- om han inte tycker jag förtjänar ett VG. Han säger att han ska fundera på saken och jag tackar för mig.

Hur kommer det sig att lärare är så jävla dumma. Fattar de inte att ett G är ett G och ett VG är ett VG. Även om det är tio plus efter G:et eller tio minus efter VG:t. På betygspapperet står det ändå inga plus eller minus. Jag tror helt ärligt inte att lärarna förstår problematiken. Det tror att det finns plus och minus i betygssystemet, men det finns det inte. Må vara att den svenska betygsskalan med IG, G, VG och MVG är bristfällig, men de måste ändå anpassa sig till den. De kan inte hitta på egna betyg!

Jag minns en liknande situation från årskurs 8. Jag hade ett samtal med min dåvarande engelsklärare. Jag hade fått MVG på alla läxförhör och hon tyckte att jag var bland de bästa i klassen. Ändå fick jag bara VG i betyg (hon sa naturligtvis att det var ett mycket starkt VG, ett VG+). Hon motiverade det med att; om jag gjorde lika bra ifrån mig nästföljande termin skulle jag få MVG. Naturligtvis gick det sämre och slutbetyget blev som väntat VG. Men det hade känts grymt skönt att få ett MVG, även om hon skulle vara tvungen att sänka mig.

Det återstår att se vad mitt betyg i engelskan blir, men till alla som har samma problem: stå på er, låt ingen lärare intala er att ett G+ är bättre än ett G-, de är helt likvärdiga. Om de bryr sig om sin förbannade plus- och minustecken så mycket kan de lika gärna sätta VG-. De ska lära sig att följa betygsskalan, är någon bättre än G, ska den personen ha VG.

Jävla idioter!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag håller med! skriv IG när det är IG, G när det är G ,VG när det är VG och MVG när det är MVG! ska de va så svårt å fatta!?
idioter...

tisdag, 01 november, 2005  
Blogger Pär Gustafsson said...

Förutom att det är idioti, så behövs också ett nytt betygsystem, dagens är ju bara larvigt. Eller hur mjukis?

torsdag, 03 november, 2005  
Blogger Mjukispolacken said...

Instämmer helt. Det är alldeles för få steg, 1-5 hade varit lämpligt. Förstår lärarnas situation men de måste faktiskt anpassa sig.

Propagarar FP för fler steg eller?

/K

torsdag, 03 november, 2005  
Blogger Hannah said...

Minns att en klasskompis till mig fick G---------- (10 minustecken)på ett jätteviktigt prov någongång under högstadietiden (säkert under den där extremt viktiga sista terminen i nian). Det betyget kändes som ett slag i ansiktet, jag menar, är det inte lika bra att sätta ett IG?

Plus -och minustecken i betyg ska aldrig accepteras, är man bättre än IG ska man ha G, är man bättre än G ska man ha VG och är man bättre än VG ska man ha MVG. Hur får man lärare att förstå?

fredag, 04 november, 2005  
Anonymous Anonym said...

vi som är lärare HATAR betygsystemet men jag håller med ett G är ett G och inget annat.

torsdag, 10 november, 2005  
Blogger Mjukispolacken said...

pophannah- det låter ju helt absurt, fast jag kan nog tycka att det är ok med + och - tecken om man har flera prov under en termin. Då kan läraren säga att tre vg+ blir ett mvg eller liknande. Däremot att sätta betyg med + och - tecken som slutbetyg är galet.

dorro- du måste ju ha något bra förslag på ett bättre betygssytem.

/K

lördag, 12 november, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home