måndag, oktober 10, 2005

Medicinmannen vs. Kommissionen

Ett ämne på allas läppar verkar vara Medicinmannen och Kommissionens vara eller icke vara. Personligen följer jag Kommissionen medan jag endast sett det första avsnittet av Medicinmannen, har dock inga som helst planer på att se de resterande.

Det klagas från olika håll på avsaknaden av spänning i Kommissionen. Jag vet inte om det är så att folk byggt upp en bild av Kommissionen som en actionfylld pang-pang serie, men jag tycker absolut inte att man kan klaga på att serien är tråkig och seg. Visst, det är inte mycket till action av det klassiska Schwarzeneggerslaget men det är väl heller inte meningen. Istället är det ett lite mer finslipat politiskt rävspel som gäller. Väldigt underhållande om du frågar mig.
Har själv ingen som helst insikt i den svenska politiken men jag tror att Kommissionen beskriver den relativt väl. Dessutom har
Anders Lenhoff med fingertoppskänsla lyckats hitta en skön blandning duktiga skådespelare, med Chatarina Larsson i spetsen. Tycker att hon på ett lysande sätt gestaltar den något avdankade men ack så rutinerade Grete Ancker.

Sluta klaga på Kommissionen, det är ingen som tvingar dig att titta!


Nu över till Medicinmannen. Det första som slog mig när jag halvintresserat tittade på det första avsnittet var hur skrämmande likt det hela var Herr Sundvalls tidigare verk. I synnerhet filmen Sista kontraktet, som handlar om Palmemordet, men även alla storartade Beckfilmer. Tillfällighet att Mikael Persbrandt har huvudrollen? Knappast. Missförstå mig inte nu. Jag har aldrig varit på Dramaten och jag gillar Mikael Persbrandt skarpt i rollen som Gunvald Larsson i Beckfilmerna men rollen som Martin Holst kräver väl inte jättemycket av den gode Persbrandt.

En sak som sänker Medicinmannen:

Hur kan Jonas (sonen) fortsätta spela på sin dator trots att kidnapparna slagit ut strömmen i hela huset?

föga troligt att kidnapparna går till proppskåpet, checkar av vart propparna till lyset är på den där söta lilla tavlan, och sedan skruvar ur endast dessa...

Visst, jag kanske är petig men det är sådana saker som sänker en serie i mina ögon.
Okej okej. Ni är säkert många där ute som kan påpeka en massa orimligheter även i Kommissionen, men den vinner ändå tacka vare att den är mycket mer genomtänkt, genomarbetad och framför allt välfinansierad.

TV4 - SVT
0 - 1

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fett med ös.
Mjukispolacken.blogspot.com sällar sig till www.pär.nu i min exklusiva och synnerligen svåruppnåliga lista över bevakade bloggar!
håll den igång nu kyssen

måndag, 10 oktober, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home