fredag, oktober 21, 2005

Träning+bilkörning=problem

Ett fenomen jag ofta drabbas av när jag kört bil direkt efter ett träningspass är att jag får problem med baksidan av låret och vaden i höger ben. Det kan hålla i sig i flera dagar och känns som en ministräckning. Det gör inte ont men det är väldigt störande.

Jag har kommit fram till att det beror på följande. Efter ett träningspass stretchar jag som sig bör. För att ändå inte stelna till är det bra att röra lite på sig, går runt då och då eller nåt liknande. Ja, helt enkelt som man brukar när man är hemma. När jag däremot sätter mig i bilen och kör under ungefär en timme slappnar musklerna inte av på samma sätt. Högerbenet hamnar i ett obehagligt statiskt läge. Det är inte helt böjt men heller inte helt rakt. Det är inte spänt men heller inte helt avslappnat. När jag sedan stiger ur bilen infinner sig denna stelhet. Det hjälper inte att stretcha, det är för sent.
Man skulle kunna tro att det går att bota detta genom att springa en sväng nästföljande dag och därefter stretcha ut ordentligt. Men icke, inget hjälper.

Goda råd uppskattas.