onsdag, april 19, 2006

Säsongspremiär

I måndags var det kanonväder varför jag och M gav oss ut i Skatåsskogarna och körde säsongens första discgolfrunda. För er som inte vet vad discgolf (även kallat frisbeegolf av lekmän) är så liknar det golf väldigt mycket. Den stora skillnaden är att man kastar med en disc och ska träffa korgar i stället för hål. Discarna är ungefär 20 cm i diameter och lämpar sig inte särskilt bra för stranden då de är stenhårda. Dock inte hårdare än träd vilket bevisades då jag råkade kasta en disc stenhårt in i ett träd varpå den gick av på mitten. Banan går i skogen vilket gör att träd och annan vegetation motsvarar den traditionella golfens bunkrar och vattenhål. En runda tar ungefär 1,5 timme om man är 2-3 personer och är en skön kombination av skogspromenad och golf.

Eftersom det var årets första runda struntade vi i att notera antalet kast, och tur var väl det för det gick sådär halvbra. Det var dock väldigt skönt att komma ut och röra lite på sig efter all påskmat, även om vi gick i ett ganska behagligt tempo med mycket pauser i den sköna vårsolen. Kameran var givetvis med men dessvärre verkade de flesta djur ligga och vila. En ensam ekorre var det enda djur vi såg och de korten blev inte särskilt bra.


Eftersom jag kastade sönder en disc och min gamla favvodisc är väldigt sliten, efter tre år och ett hundratal trädkontakter, bestämde jag mig för att beställa en ny fin disc. Det återstår att se om den är så bra som den verkar men det är alltid gött med ny utrustning.

Kvällen avslutades med att jag och M körde något rallyspel på hans playstation. Vi körde en kort bana först till tio segrar. Efter en stenhård kamp in på småtimmarna vann M med 10-8, men nästa gång, då jävlar.

2 Comments:

Blogger lisa said...

ha ha jag lästet fel och trodde att du hävdade att det skulle heta discogolf. Tyckte det var konstigt för det låter ju inte så... seriöst.
Men sporten verkar kul, har velat prova i flera år nu men inte fått tummen ur. Så jag kanske återkommer med en och annan fråga, har nu utnämt dig till Experten.

torsdag, 20 april, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Ja discgolf låter onekligen jävligt skumt, tror i ärlighetens namn inte att det är någon som säger så även om det borde heta så eftersom man kastar en disc.
Tycker absolut att du ska testa på det, grymt kul. Finns en bana i skatås och en i slottsskogen. Är det något du undrar är det bara att fråga, jag kan ALLT ;)

söndag, 23 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home