torsdag, april 13, 2006

Dagens långsammaste

Det här inlägget är inte menat som kritik mot pensionärer. Jag har inget emot pensionärer och tycker att de behandlas som en börda i det svenska samhället. Se till exempel på Spanien, där jag var i somras, där behandlas pensionärer minst lika bra som alla andra. När folk går ut på kvällarna för att äta en bit mat och ha trevligt kommer även pensionärerna fram. Uppklädda till tänderna och sprudlande glada.

Det jag ska skriva om är hur långsamma de är när de handlar. Jag får förvisso skylla mig själv när jag går och handlar mitt på dagen. Alla vet att det är då pensionärerna kommer fram ur sina gömmor och invaderar stormarknaderna, men jag tänkte att såå farligt kan det väl inte vara. Men där bet jag mig allt i läppen, för långsamt var bara förnamnet.

Det stod tre pensionärer framför mig i kön. Ett par och en ensam man. Paret stod först och hade en vagn med massa varor. De staplade varorna, som sig bör, med streckkoderna mot sig, för att underlätta för kassörskan. Vad jag dock inte förstår är varför de var tvungna att lägga allt på längden, så att säga. Om man har exempelvis en brödlimpa som är 10x30 cm så lägger man den ju så att den tar 10 cm på bandet, inte 30. Eftersom de la upp alla varor på det viset fick det givetvis inte plats lika många vilket ledde till att när kassörskan började ta varor från rullbandet tog de slut innan de han lägga upp nya. Processen tog 10 minuter.


Efter paret var det mannens tur. Han ville inte betala med sitt ICA-kort utan bara få bonus på det han köpte. Det var dock något fel i maskineriet vilket gjorde att läsaren inte ville registrera hans bonus. Hade det varit jag hade jag sagt "skit samma", han handlade ju bara för 93 kronor. Hur mycket bonus kan han få för det? Men han ville gärna ha sin bonus så det tog 5 minuter extra.

Som tur är har jag sällan bråttom när jag handlar, jag vet att det kommer gå långsamt och tar därför allt med ro. Men jag förundras ändå över hur långsamma vissa är. Jag vill inte vara en sån som gnäller på gamla människor för jag kommer säkert vara precis lika dan när jag blir gammal men man borde göra något åt saken. Kan man ha "långsamma kassor" eller är det diskriminerande? Jag vet inte men det borde gå att lösa på något sätt.