fredag, mars 24, 2006

Inför öppet köp på apelsiner

Jag älskar apelsiner. De är bland de godaste frukterna med sin sötma, fräschhet och nyttighet. Men det är en sak som irriterar mig, nämligen att man aldrig i förväg kan veta om man lyckats lägga beslag på en bra eller dålig apelsin. Det finns inget, för mig känt, sätt att avgöra om en apelsin är söt och saftig eller torr och smaklös.

Jag har försökt lista ut apelsinernas hemlighet, vilka är egentligen bäst. De stora, de små, de dyra, de billiga, de gulaktiga, de orange, de med tjockt skal, de med tunt skal, de som säljs på sommaren eller de som säljs på vintern. Än så länge har jag lyckats konstatera att priset inte spelar någon roll, däremot ska skalet vara tjockt och de är bäst på vintern. Mer än så går inte att säga säkert.

Tänk egentligen hur många andra varor man köper utan att ha den blekaste aning om kvaliteten på dem. När det gäller i princip allt annat man köper har man bra koll på vad det är man verkligen får.

  • Vid köp av all övrig frukt och grönsaker vet man vad man får, undantaget är väl klementiner men de räknas nästan under samma kategori som apelsiner.
  • Kött, bröd och alla övriga matprodukter är kvalitetssäkrade.
  • Kläder provar man alltid innan man köper dem.
  • Tekniska prylar testar man eller låter andra testa dem.

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter med att rabbla varor där man vet vad man får men jag kommer inte på något där osäkerheten är lika stor som vid köp av apelsiner.

Ni kanske tycker att det här är en bagatell men överväg då följande situation.

Ni har köpt fyra apelsiner för ungefär fem kronor styck. Ni skalar den första och märker att den är helt perfekt. Tjockt skal utanpå, jättetunt skinn på klyftorna, söt och saftig. Nästa dag skalar ni nästa apelsin med förhoppningen att den ska vara lika god, men icke. Den är torr och såpass smaklös att den åker raka vägen ner i papperskorgen. I besvikelse skalar ni de övriga två apelsinerna men ingen av dem är ens i närheten av den första. Ni har alltså gjort ett köp där endast 25% av varorna haft acceptabel kvalitet.

Ändå är det ingen som klagar, förutom jag då.

6 Comments:

Blogger lisa said...

jag tycker du ska pröva att gå tillbaka med de som inte var goda, skalade och allt. Skulle vara kul att veta hur de i affären reagerade. Jag har länge retat mig på samma sak, fast mest med clementiner.

fredag, 24 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

hehe, ja det skulle va nåt. Får väl se om jag lyckas samla tillräckligt mycket mod nån gång.

/K

lördag, 25 mars, 2006  
Blogger lisa said...

tänk på att jag står bakom dig i kampen!

söndag, 26 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Tack lisa, det känns bra att jag inte är ensam :)

/K

söndag, 26 mars, 2006  
Anonymous Anonym said...

Är det inte samma sak med avocado åxå. Alla är lixom hårda, så man måste invänta dem. Sen när de verkar bra är drygt 50% inte bara smaklösa och trista utan oätliga. Även annanaser är svårbedömda. Hi,Hi /Karin

söndag, 26 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Jadu Karin, avocado har jag personligen inga problem med. Det stämmer att man får vänta in dem men när de är mogna tycker jag de brukar smaka kalas med lite salt och peppar på.
Ananas däremot har jag ingen åsikt om då jag faktiskt aldrig köpt en ananas, men du har säkert rätt.

/K

måndag, 27 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home