torsdag, april 06, 2006

Mänsklig omtanke

Idag har jag upplevt två situationer efter vilka jag börjat tvivla på människans godhet och allt mer börjat köpa tesen att människor i grunden är egoister.

Det började på bussresan hem från Borås i eftermiddags. Jag satt längst in vid fönstret och bredvid mig satt en man. Framför honom satt det en kvinna som hade fällt ner sitt ryggstöd så att det nästan slog i mannens knän. Eftersom det var en ganska gammal buss var det lite glapp i ryggstödet vilket gjorde att det slog i mannens knän varje gång bussen guppade till. Två gånger vände sig kvinnan om och bad om ursäkt och sa att hon tyvärr inte kunde göra något åt saken.

Jag blev lätt irriterad och tänkte att hon visst skulle kunna lösa problemet genom att helt enkelt fälla upp sitt ryggstöd några centimeter. Men nej, varför skulle hon göra det? Varför skulle hon offra sin bekvämlighet och hjälpa mannen när hon kunde ligga där och sova. Omtänksamt.

Nästa incident inträffade när jag satt på nästa buss. Busschauffören hade startat motorn och skulle strax åka iväg. Då kom en liten flicka springande och bankade på dörren. Busschauffören öppnade dörren men flickan gick inte in. Istället hörde alla i bussen att hon ropade på sin mamma att skynda sig. Busschauffören hade dock lock i öronen för han hörde inte det utan stänge dörren framför näsan på en förvånad flicka, och körde iväg. Två sekunder senare kom mamman fram dit bussens dörr ett ögonblick tidigare varit.

Jag undrar hur han resonerade. Det hade tagit honom några sekunder extra att vänta på flickan och mamman och det är ju i slutändan de han är anställd att tillfredsställa.

7 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Sant, en god busschaufför ska tillfredsställa sina passagerare. Och när de ger extra service borde de någon gång få dricks. Det händer tyvärr aldrig.

torsdag, 06 april, 2006  
Blogger mikebike said...

hehe det är väl för att en busschaufför aldrig lämnar extra service.

fuck the world! ;)

fredag, 07 april, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

I många fall är det så, men inte alltid. Jag har t o m råkat ut för busschaufförer som gett FÖR mycket service. De har lekt reseledare och guider, sagt åt en att inte glömma det man ev lagt upp på hatthyllan o.s.v....

lördag, 08 april, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

el mango - hehe, nån sån busschaufför har jag aldrig varit med om. Men jag kan tänka mig att de får så mycket skit att de inte orkar vara snälla tillslut.

mike - härligt positiv som vanligt :)


/K

söndag, 09 april, 2006  
Blogger mikebike said...

ahhh, positiv schmositiv!!!

tisdag, 11 april, 2006  
Blogger Stefan said...

busschaufförer har ett patos: vänta precis tills de kommer fram...dra sedan igen dörren och burnaout.

Jävla idioter!

tisdag, 11 april, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

stefan - ja en del i alla fall. Jag kan förstå om det e på nån stor hållplats där det kommer spårvagnar med mer folk hela tiden. Då kan de inte stå å vänta på alla. Men om det endast är några få som ska på e det ju nästan brottsligt att bete sig som vissa gör.

Jag borde ta videokameran nån gång och ställa mig och filma svinen å skcika in filmen till deras ledning sen, haha.

/K

onsdag, 12 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home