lördag, mars 18, 2006

Den mystiska klappen

Kom nyss hem från ett biobesök. Såg V for Vendetta, helt okej film. Inga jätteöverraskningar men ändå en smart handling.

Det här inlägget ska dock inte handla om själva filmen utan om det som utspelade sig efter den. Nämligen fenomenet som jag väljer att kalla den obegripliga bioklappen.

Varför i hela fridens namn börjar folk klappa i samma sekund som eftertexterna börjar rulla? Jag kan inte begripa varför. Jag förstår varför man klappar åt levande människor som framför något men vem är det som ska ta åt sig av applåderna på en biograf. Han som sitter i det där lilla rummet bakom sista raden, knappast. Hans jobb består i att byte rulle någon gång i timmen, det kan inte vara särskilt svårt. Biopersonalen, skulle inte tro det, så vem klappar folk åt? Jag är inte dummare än att jag förstår att de klappar åt filmens skapare, regissören, skådespelarna, producenten med flera.

Tanken är god men själva handlingen är tyvärr helt meningslös, och ganska töntig om ni frågar mig.

6 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Bioklappen är inte så vanlig i Stockholm, enligt min erfarenhet. De få gånger jag stött på den har jag tänkt likadant som du. Kanske ett sätt att meddela den övriga publiken om att man gillade filmen, känna gemenskap med de andra?

En annan klapp som är fånig är "landningsklappen" när en pilot landar ett plan. Visserligen är det väl bra att piloten lyckats landa, men det ska man väl ändå kunna räkna med. Kanske kan vara okej vid extrema väderförhållanden eller dylikt, men annars är det fet bonnläppsvarning på det.

måndag, 20 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Skulle kunna vara så att de känner gemenskap,själv tycker bara synd om dom.

Landningsklappen ja, en annan klassiker. Fast där har jag mer förståelse eftersom piloten ändå är närvarande. Men visst är det som du säger, det är ju så att han SKA klara av att landa. Det är ju inte direkt så att man klappar åt taxi-, buss- eller spårvagnschaufförer.

/K

tisdag, 21 mars, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

Du kanske har läst det jag skrivit om den otacksamma yrkesrollen som bussförare. Annars kan du göra det här:
http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com/2006/02/var-snll-mot-busschauffrerna.html

fredag, 24 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

Det kanske jag har gjort, är osäker men jag läser det gärna igen i så fall. :)

/K

fredag, 24 mars, 2006  
Blogger lisa said...

försttänkte ajg att det kanske är dags att börja klappa även till exempel när man kommit fram ordentligt med buss eller spårvagn, men sedan ränkte ajg att nej. Klappningen känns fakriskt lite förnedrande.

fredag, 24 mars, 2006  
Blogger Mjukispolacken said...

lisa - ja, jag tror att den som kör skulle skämmas faktiskt, som om han/hon utfört något speciellt. Han/hon skulle nog känna sig idiotförklarad. (se så okönsdiskriminerande jag är) ;)
/K

lördag, 25 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home