måndag, december 19, 2005

Humorgeni

Efter att ha sett The Office för något år sedan var jag helt lyrisk över Ricky Gervais, vilket geni. Han kommer från ingenstans och fixar en serie som utan problem hoppar in på topp 3 genom alla tider. Mycket imponerande. Den stora frågan blev givetvis "var det en tillfällighet", fick han allt att stämma för en gångs skulle eller ligger han alltid på den höga nivån.

Några månader senare såg jag honom hos Parkinson. Lika rolig som väntat. Han hade dessutom släppt en bok om störda djur som dör på ett eller annat sjukt sätt. Boken inhandlades och lästes. Visst drog jag på smilbanden när jag läste den men den drog inte ner några asgarv direkt. Det var roligare att se honom berätta om den än att läsa den själv. Jag var lite besviken men tänkte att det är svårt att förmedla samma känsla i en bok som på tv.

För några månader sedan sände SVT hans nya serie, Extras. Förhoppningarna låg på topp, men grusades tyvärr ganska snabbt. Det här var inte ens i närheten av The Office. Visst var det kul men den där pinsamheten som ständigt infann sig med David Brent var som bortblåst. Jag blev allt mer övertygad om att The Office endast var en tillfällighet.

Men så igår fick jag tips av MikeBike om ett radioprogram som Ricky gjort tillsammans med två snubbar. Jag fick åter hopp. Tänk om detta är lika bra som The Office, det vore så skönt, för jag vill verkligen att Ricky ska va det humorgeni hela världen behöver. Jag gick in på guardian och laddade snabbt ner de två avsnitten till min ipod. Tänkte att det kan vara ett perfekt sätt att avsluta dagen på så jag lade mig i sängen och satte på The Ricky Gervais Show.

Jag kan ärligt säga att det var bland det roligaste jag hört på länge. Jag skrattade så tårarna rann. I 30 minuter! Eftersom resten av familjen låg och sov var jag tvungen att stoppa täcket i munnen för att inte väcka dem.

En sak är nu helt säker.

Ricky Gervais ÄR ett geni.

2 Comments:

Blogger mikebike said...

vad var det jag sa!? Min smak är prisbelönt, jag tycker jag har bevisat det gång på gång nu.

kul att du gillade det. jag hade blivit missnöjd med dig annars! ;)

måndag, 19 december, 2005  
Blogger Mjukispolacken said...

Ja, jag vill ju int göra dig besviken.

/K

tisdag, 20 december, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home