lördag, december 17, 2005

Snöälskare?

Jag tror jag börjar bli gammal. Jag gillar nämligen inte snö längre.

När man var liten var det ju det bästa som fanns. Så fort den första snön kom blev man helt euforisk. Det skulle kastas snöboll, åkas pulka i pulkabacken, snowracer i skogen och byggas snögubbar och snögrottor. Jag och mina polare var kungar på att bygga snögrottor. Ni vet de där stora högarna som traktorerna skottar ihop, i dessa förverkligade vi våra drömmar. Lyx är bara förnamnet.

När jullovet började var det först uppstigning klockan 8 för att kolla på jullovsmorgon. Sedan var det på med overallen och ut i snön.

Men det hände något någonstans på vägen. Jag tror det var när jag började på gymnasiet. Ni förstår, Angered ligger högre än vad Göteborg centrum gör, dessutom ligger det längre från havet vilket gör att det inte regnar lika mycket här. När det är snö i Angered är det slask i centrum.

Under hela grundskolan var jag bara i Angered men när jag började på gymnasiet var jag tvungen att åka in till centrum varje dag, och där var det i regel slask. Efter tre år med slask i stället för snö uppskattar man inte snön lika mycket längre.

En annan viktig faktor i förvandlingen var att jag tog körkort. Då är det inte längre kul med snö. Det ska vara torrt och soligt. Hellre torrt och -10 än snöslask och +2. Att jag kört av vägen och kvaddat bilen på just snöslask höjer inte direkt snöns status.

Nu vill jag bara ha snö vid två tillfällen. Mellan den 23:e december och den 2:e januari samt när jag ska iväg och åka skidor. Resten av vintern får det gärna vara som det är nu. Torrt, soligt och någon enstaka minusgrad. Visst är det fint när snön pryder naturen och det blir ljust och vitt. Men för min del räcker det om det är så under jul och nyår.

Är jag en snöhatare? Nej, jag tror inte det, jag är göteborgare.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Allt detta tjat om att "jag är gammal" börjar gå mig på nerverna...du är INTE gammal någon stanns! tro mig. Så sluta plåga dig själv,å försök att se dina så kallade "problem med åldern" ur en annan vinkel.Livet är kort,spendera inte halva av det med att tycka att du e gammal.
Livet har sina små goa stunder,hitta dom istället...:)
/s

lördag, 17 december, 2005  
Blogger Mjukispolacken said...

Åldern är min akilleshäl, därför kommer jag fortsätta tjata om den.
Take it or leave it.

/K

söndag, 18 december, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home