måndag, december 05, 2005

Anger management

Att kunna hantera sin ilska är av oerhörd vikt för att inte bli en börda för sin omgivning och för att inte få magsår. Olika typer av ilska hanteras på olika sätt och det är alltid en tunn linje mellan att bara avreagera sig och att uppfattas som galen.

Det finns olika sätt att avreagera sig i olika situationer.

Blir jag irriterad när jag spelar fotboll får jag utlopp för min ilska genom att springa tills jag är helt slut eller genom att tackla eller dribbla bort den jag är irriterad på.

Kör jag bil tutar jag på vederbörande eller helljusar honom/henne.

Blir jag irriterad i vardagen skriker jag eller slår i en kudde några gånger, sen är allt bra.

Det finns dock en situation då jag aldrig lyckas bli av med min ilska, när jag cyklar. För vad gör man när man nästan blir påkörd av en bil. Man kan inte göra någonting egentligen. Att ringa med ringklockan är helt meningslöst. Alternativet är att hytta med näven eller göra "fuck you"-tecken. Men inte heller det är tillräckligt för att bli av med ilskan, det känns bara så jävla av. Något som naturligtvis beror på att bilföraren inte lägger märke till en. Det är ju grunden i själva "bli-av-med-ilskan"- processen.

Mitt förslag är att införa rejäla tutor även på cyklar.

Tänkt själv. Du är ute och cyklar, cykelbanan korsar bilvägen en bit fram, precis när du ska köra över vägen kommer det en bil och du får pressa sönder bromsarna för att inte bli påkörd. Du blir rasande, men istället för att plinga på din lilla ringklocka eller hytta med näven som en gammal gubbe trycker du på din nyinstallerade lastbilstutan och skrämmer slag på bilföraren.

Respekt.